KENALI VIRUS-VIRUS DAN CARA MENGATASINYA

1. TROJAN

Trojan adalah salah satu jenis virus yang mampu menyamar sebagai program yang sebenar bahkan sebagai software antivirus. Berkemampuan menghapus dan mencuri data-data yang terdapat dalam komputer seperti maklumat perbankan dan lain-lain.

Solusi: Dengan menggunakan dan mengaktifkan Firewall atau Windows Defender yang telah tersedia dalam perincian komputer sudah memadai. Untuk keberkesanan yang lebih efektif, pastikan Firewall atau Windows Defender sentiasa dikemas kini. Terdapat juga antivirus khusus untuk virus Trojan yang mana boleh didapati di dalam web.

2. WORM Worm

adalah sejenis virus yang mampu membuat fail-fail yang tidak berguna sehingga memenuhi hardisk atau storage komputer mahupun telefon. Ini kerana sifatnya yang mampu berkembang dan menggandakan dirinya dengan cepat. Pada kebiasaannya ia tersebar melalui e-mel dan jaringan internet.

Solusi: Sentiasa mengemas kini Windows Defender atau untuk keberkesanan yang lebih efektif, scan menggunakan antivirus yang berlesen dan berbayar seperti Kaspersky Internet Security, Avast dan lain-lain lagi.

3. FAT VIRUS

Nama sebenarnya File Allocation Table. Ia mampu merosakkan fail-fail yang terdapat dalam folder tertentu. Fail yang terkena virus ini pada kebiasannya akan hilang dan susah untuk dicari kembali.

Solusi: Lakukan pembersihan atau scan menggunakan antivirus.

4. OVERWRITE VIRUS

Overwrite Virus adalah sejenis virus yang memiliki kemampuan untuk menghapus fail atau data tanpa mengubah ukuran fail tersebut sehingga pengguna tidak akan merasa curiga akan keberadaannya. Contohnya, anda memiliki data sebesar 16 GB. Data tersebut kemudian hilang sepenuhnya kerana terkesan oleh Overwrite Virus. Meskipun demikian, kapasiti hardisk anda akan tetap terpakai sebanyak 16 GB walaupun sebenarnya data tersebut sudah terhapus.

Solusi: Cuba scan menggunakan antivirus. Jika tidak berkesan, maka caranya hanyalah dengan menghapuskan sepenuhnya fail yang dijangkiti sekaligus fail yang asal juga akan turut terhapus.

5. SHORTCUT VIRUS

Shortcut Virus adalah virus yang membentuk shortcut-shortcut yang muncul dalam bentuk folder yang ada (cloning), meskipun sudah dihapuskan, namun ia tetap akan kembali. Ini sangat berbahaya dan akan merosakkan sistem kerja komputer jika tidak diselesaikan dengan segera.

Solusi: Scan komputer menggunakan antivirus yang khusus untuk shortcut seperti HFV atau scan dengan menggunakan antivirus Smadav yang terkini, yang boleh didapati di dalam web. Jikalau ingin keberkesanan yang lebih efektif, maka scan komputer anda dengan menggunakan antivirus yang berlesen dan berbayar.

Rujukan :

https://blog.dimensidata.com/macam-jenis-nama-virus-komputer-dan-cara-mengatasinya/
https://www.indoworx.com/jenis-virus-komputer/ https://jalantikus.com/tips/virus-komputer-berbahaya-dan-cara-mengatasinya/
https://www.inews.id/techno/read/187057/kenali-5-jenis-malware-dan-cara-mengatasinya
https://faris6593.blogspot.com/2016/03/penjelasan-virus-shortcut-dan-cara-membasminya-menggunakan-software-hijackthis.html

Mahmud Muzakkir bin Mad Yusoff,
Kuliah Usuluddin,
Universiti al-Azhar, Kaherah, Mesir.

Muat turunĀ Risalah Multimedia siri ke 35

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *