pinuppin-up1 winmostbetmostbet az casino

WANITA, DIRIMU BEGITU BERHARGA

Wanita, dirimu begitu berharga. Masakan bapa kita, Nabi Adam AS mampu meneruskan hidup tanpa pendamping di sisi, meski kehidupan Baginda SAW sudah dipenuhi kenikmatan syurga. Betapa tempang kehidupan seorang lelaki tanpamu menyempurnakannya.

Wanita, dirimu begitu berharga. Hatta sebuah surah daripada al-Quran dinamakan dengan dirimu, al-Nisa’. Begitu agung Islam mengangkat darjatmu setelah kedudukanmu dipandang enteng bahkan dipersisih oleh pengamalan jahiliah.

Adakah pengiktirafan ini semata-mata dakwaan? Atau pun benar-benar sebuah realiti? Jika kita amati pada diri seorang wanita, kadang kala semangat juang mereka lebih kental berbanding kaum lelaki. Mereka sanggup berkorban walau diri mereka tergadai asalkan apa yang mereka harapkan tercapai.

Sebagai contoh yang dekat lagi jelas ialah pengorbanan seorang ibu dalam menanggung kehamilan, kelahiran hingga selesai tempoh penyusuan. Kepenatan yang sama sekali tidak dirasai oleh kaum bapa. Oleh hal yang demikian, Nabi Muhammad SAW telah bersabda bahawasanya Baginda memerintahkan kita mentaati ibu tiga kali terlebih dulu berbanding kepatuhan kepada bapa.

Daripada Abu Hurairah RA bahawa seorang lelaki telah bertanya kepada Rasulullah SAW: ‘’Wahai Rasulullah, siapakah manusia yang paling berhak untuk aku berbuat baik kepadanya?’’. Maka Rasulullah SAW menjawab:

أُمُّكَ ثُمَّ أُمُّكَ ثُمَّ أُمُّكَ ثُمَّ أَبُوكَ

Maksudnya: “Ibu kamu (adalah manusia yang paling berhak untuk kamu berbuat baik kepadanya), kemudian ibu kamu, kemudian ibu kamu, kemudian bapa kamu.” (Hadis Riwayat Muslim)

Namun, pada hari ini, nilai mulia ini telah dieksploitasi dan dimanipulasi ke arah kesesatan. Bahkan ada sebahagian yang memperalatkan kalangan wanita sekadar meneguk secebis harta dunia dan kemasyhuran. Perasaan sedih, terkilan dan juga marah menyelubungi.

Antara yang kita dapat lihat pada hari ini, bumi Malaysia telah meremangkan bulu roma, menyiat sanubari kita apabila mula tumbuh budaya prank menarik tudung, isu pelayan wanita jus buah dan pengakuan anak gadis sebagai Melayu Islam lantas “menelanjangkan” dirinya.

Tiada kata dapat menggambarkan pilu lubuk hati kita. Tragis apabila kelemahan lahiriah seorang wanita di samping sifat kesetiaan dan pengorbanan mereka telah dicandu oleh golongan yang buta mata hati. Tambahan pula, maruah diri mereka telah diperjudikan.

Wanita, dirimu begitu berharga. Ayuh sahabat sama ada wanita mahupun lelaki, kita mainkan peranan di setiap posisi masing-masing. Jom kita berikan penerangan, tunjukkan tauladan, kerapkan pantauan, dekati golongan yang masih samar agar setiap lapisan masyarakat jelas dengan penghayatan mesej Islam.

Bergeraklah, jangan diamkan. Jangan dibiarkan golongan cacamerba mencorak akidah, syariat, budaya dan cara hidup generasi mendatang. Jangan dibiarkan normalisasi maksiat, kecelaruan fikrah dan mati sensitiviti membiak dalam masyarakat kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.

Daripada Anas bin Malik RA, Nabi SAW bersabda, “Sebaik-baik wanita di alam semesta sekaligus pemuka ahli syurga ada empat. Mereka adalah Maryam binti Imran, Fatimah binti Rasulullah SAW, Khadijah binti Khuwailid dan Asiah, isteri Firaun.” (Hadis Riwayat Muslim, Hakim dan Ahmad)

Ayuh kita jadikan mereka suri teladan dan membelek lembaran pengorbanan juang mereka. Selami dan mulakan tapak pertama aplikasi sirah mereka dalam kehidupan kita.

Ingat, wanita solehah sebaik-baik perhiasan dunia. Sayangilah dirimu wahai wanita kerana dirimu begitu berharga.

 

Muhammad Faisal bin Mohd Kamaruzaman
Kuliah Ulum Islamiah,
Universiti al-Azhar.

Muat turun PDF Risalah Fajar Jumaat Siri 490 – Wanita, Dirimu Begitu Berharga

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Fill out this field
Fill out this field
Please enter a valid email address.

keyboard_arrow_up