pinuppin-up1 winmostbetmostbet az casino
LAPORAN MUKTAMAR SANAWI KALI KE 27

18 & 19  OKTOBER 2022, KAHERAH – Keluarga Pelajar-pelajar Kelantan Mesir  telah menganjurkan Muktamar Sanawi Kali Ke-27  yang bertempat di Surau Wisma Sultan Muhammad V , Kaherah, Mesir. Muktamar Sanawi kali ini bertemakan “Bersama Kukuhkan Warisan Ummah”. Ia berlangsung selama dua hari dengan penyusunan program yang bertentatif.

Sebelum itu, antara objektif program yang digariskan adalah mengumpulkan ahli untuk berbincang bagi kebaikan KPKM pada masa akan datang. Kedua, melahirkan ahli yang proaktif dan kritis dalam menyuarakan pendapat dan komentar. Ketiga, memberi kesedaran kepada pimpinan dan ahli akan tanggungjawab serta tugas yang terpundak di bahu masing-masing. Keempat, mendidik pimpinan dan ahli melalui kefahaman medan muktamar sebagai salah satu medan tarbiah. Kelima, mengeratkan ukhuwah dan menyatukan fikrah ahli dan pimpinan dalam menjayakan usul dan  pembawaan yang bakal dibawa oleh pimpinan akan datang. Dan yang kelima, memberikan kefahaman berorganisasi kepada ahli dan pimpinan bagi melahirkan generasi kepimpinan yang berkredebiliti. Dan yang terakhir, menjayakan usul dan pembawaan KPKM dalam setiap aktiviti yang dijalankan.

Majlis ini dimulakan dengan pendaftaran perwakilan pada jam 8.00 pagi sehingga 12.00 tengah hari, kemudian program diteruskan dengan menyanyikan lagu PMRAM dan nasyid Asmaul Husna, mendengar alunan ayat-ayat suci al-Quran daripada ustaz Amirul Aiman bin Razuan, ahli KPKM, mendengar ucapan ringkas daripada ustaz Muhammad Nasrullah bin Mohd Asri, Setiausaha Agung Keluarga Pelajar-pelajar Kelantan Mesir selaku pengarah program. Seterusnya, majlis mendengar ucapan perasmian  daripada ustaz Umar Muhammad bin Ridhuan, Yang Dipertua Badan Kebajikan Keluarga Islam Melaka Mesir 2021/2022.

Seterusnya, majlis disambung dengan sesi kedua iaitu pada jam 9.15 pagi sehingga 12.00 tengahari. Majlis dimulakan dengan sesi pelantikan setiausaha sidang Muktamar Sanawi Kali Ke-27 seramai 4 orang, dua lelaki dan dua perempuan. Majlis diteruskan lagi dengan Pembentangan Ucapan Dasar Yang Dipertua oleh Ustaz Abdullah Khairi bin Abdullah, Yang Dipertua KPKM 2021/2022. Setelah selesai pembentangan Ucapan Dasar YDP. Seterusnya, diteruskan lagi dengan slot Perbahasan Ucapan Yang Dipertua daripada muktamirin dan muktamirat yang mengemukakan hujah dan sokongan terhadap ucapan.

Sesi ketiga bermula pada jam 3.30 petang dan majlis diteruskan lagi dengan Pembentangan Laporan Aktiviti Tahunan yang dibentangkan oleh Ustaz Muhammad Nasrullah bin Mohd Asri, Setiausaha Agung Keluarga Pelajar-pelajar Kelantan Mesir 2021/2022 setelah Peringatan MS Kali Ke-26 diluluskan. Selepas itu, majlis diteruskan lagi dengan sesi soal jawab antara ahli dan pimpinan. Pembentangan dimulakan dengan Lajnah Kebudayaan, Kesenian dan Sukan dan berakhir dengan laporan Yang Dipertua. pada jam 4.00 petang majlis diteruskan lagi dengan Pembentangan Laporan Kewangan oleh Ustaz Mohammad Syed A’tif bin Syed Ali , Bendahari Agung KPKM 2021/2022. Pembentangan ini juga diteruskan dengan sesi soal jawab antara ahli dan pimpinan.

Sesi keempat bermula pada keesokan hari 19 Oktober 2022 jam 8.00 pagi, dimulakan dengan pendaftaran perwakilan Sekitar jam 10.00 pagi, majlis diteruskan dengan sesi Pembentangan Usul Yang Diterima, oleh Ustaz Muhammad Amirul bin Azhar yang berbunyi;

 “Meningkatkan Kesedaran Ahli Untuk Memperkasakan Amal Islami Berwakilkan KPKM Melalui:
1) Memupuk Nilai Tanggungjawab Ahli Secara Kolektif
2) Meningkatkan Penjagaan Biah Solehah Dalam Kalangan Ahli
3) Melestarikan Keutuhan Ukhuwah Islamiah Dengan Menyeluruh.”

Seterusnya, pengerusi tetap memberi ruang kepada muktamirin dan muktamirat untuk membahaskan usul ini supaya para ahli yang hadir dapat memahami item yang ingin dibawa bersama pada sesi hadapan.

Kemudian, majlis disambung  dengan pemilihan Pengerusi Sidang MS Kali Ke-28 dan Juru Audit KPKM sesi 2022/2023. Setelah dicadang dan disokong. Maka, terlantiklah dua orang pengerusi tetap dan tiga orang juru audit KPKM 2022/2023. Selepas itu, majlis diserikan dengan penyampaian hadiah bermula Pemenang Pertandingan Rumah Idaman, Pertandingan Swafoto Bersama Pimpinan dan Wallpaper Kalam HEWI, Pertandingan Voice Over Challenge. Anugerah Musyrif Kesihatan, Anugerah Musyrif terbaik dan Anugerah Emas KPKM  turut disediakan  sebagai tanda penghargaan daripada KPKM sebagai penghargaan kepada jasa-jasa yang dicurahkan. Seterusnya, majlis diteruskan dengan ucapan terakhir saf pimpinan AJKT dan AJKH 2021/2022 bermula daripada Ketua Lajnah Kebudayaan, Kesenian dan Sukan dan diakhiri dengan ucapan ustaz Abdullah Khairi bin Abdullah, Yang Dipertua KPKM 2021/2022.

Akhirnya, majlis diserahkan kepada Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Keluarga Pelajar-Pelajar Kelantan Mesir bagi mengumumkan Ahli Jawatankuasa Tertinggi Keluarga Pelajar-Pelajar Kelantan Mesir 2022/2023 dan sesi taaruf. Setelah selesai sesi taaruf Ahli Jawatankuasa Tertinggi, majlis diakhiri dengan ucapan penangguhan Yang Dipertua KPKM 2022/2023 dan bacaan doa.

Disediakan oleh:

Muhamad Haraki bin Zulkiflee,

Setiausaha I Muktamar Sanawi Kali Ke 27,

Keluarga Pelajar-pelajar Kelantan Mesir 2021/2022

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Fill out this field
Fill out this field
Please enter a valid email address.

keyboard_arrow_up